26. 3. 2025

Je romantická láska scam?

Aneb na co si dát pozor při sledování romantických filmů, abyste nepadli do osidel ideálu romantické lásky plného problematických sdělení. Pro budování férového partnerství se moc nehodí.

Scam první – že romantická láska je historická konstanta
Podoba romantické lásky, tak jak ji dnes všeobecně chápeme, je novodobý fenomén. Muži a ženy vždy pociťovali náklonnost či sexuální přitažlivost ke konkrétním lidem, nespojovali si však tyto pocity s něčím, o co by měli v životě usilovat nebo na čem by měli stavět své dlouhodobé vztahy. Lidé se po dlouhá staletí nebrali z lásky, manželství bylo především uspořádání pro přežití, ekonomický prospěch a rození dětí. Láska se mohla vyvinout po svatbě, rozhodně nebyla podmínkou pro uzavření sňatku.

Ve středověku se objevilo dvoření. Tato forma lásky obvykle zobrazovala vznešeného rytíře toužícího po náklonnosti nedosažitelné dámy, často provdané za jiného muže. Vyznačovala se tajnůstkářstvím, citovou intenzitou a idealizovanou vášní. Málokdy byla sexuálně či jinak naplněna. Manželství i na dvoře se totiž řídila praktickými ekonomickými záležitostmi a pravidly společenského postavení. Nicméně pojmy jako vášeň či oběť se dochovaly v ideálu romantické lásky do dnešních dní a pořád nám komplikují život. 

Moderní pojetí romantické lásky začalo vystrkovat růžky až v době, kdy industralizace a urbanizace začaly usnadňovat život v menších rodinných jednotkách někdy v druhé polovině 18. století. Výběr partnera či partnerky už nebyl podřízen nutnosti přežít a náklonnost či přitažlivost se stala postupně běžným důvodem pro uzavření sňatku. Láska se stala životním naplněním a silou, která překonává společenské předsudky. 

Populární kultura, média a marketing ve 20. století dokonaly započaté. Procházka na pláži za měsíčního svitu, diamantový prsten nebo pugét rudých růží nevznikly jako meta romantické lásky samy o sobě. Letenky na Bahamy, lístky do kina, šperky a květiny se lépe prodávají, když jsme kolektivně živeni představami o tom, co by nám mělo přinášet životní štěstí. Americká firma De Beers například v roce 1947 chytrou marketingovou kampaní vnukla nejdříve americké společnosti a postupně celému světu myšlenku, že zásnubní prsten musí být z diamantu. Diamant stejně jako váš vztah je navždy.

Scam druhý – že romantická láska nám přinese životní spokojenost
Klasický romantický ideál, kterým jsme krmeni odmalička, v sobě nese hodně toxického nánosu. Typicky ztělesňuje slabou, emotivní, chudou ženu, která má být chráněna a zabezpečena silným, rozhodným, bohatým mužem. Proto je většina klasických pohádek problematická. I když se romantický příběh vymyká tomuto silnému stereotypu, stále v sobě nese mnoho problematických sdělení. Pojďme se podívat na klasické mýty o romantické lásce, které známe z mainstreamových filmů:

  1. Každý z nás máme na světě jednu spřízněnou duši, která na nás někde čeká.
  2. Láska musí být na první pohled. Pravá láska je instantní.
  3. Pravá láska umí číst myšlenky. Nemusíme vyjadřovat svoje potřeby, váš partner či partnerka mají vědět, co si myslíte či přejete.
  4. Pokud je to ten pravý, sex je jednoduchý a od prvního okamžiku skvělý.
  5. K tomu, aby žena získala či si udržela muže, musí vypadat jako modelka.
  6. Muž by neměl být menší, slabší, mladší, chudší, méně úspěšný než žena.
  7. Láska ženy dokáže proměnit muže ze „zvířete“ na „prince“.
  8. Hádky a neshody jsou důkazem pravé vášnivé lásky. Aneb co se škádlívá, to se rádo mívá.
  9. Vše, na čem záleží, je láska a vášeň, nesejde na tom, jestli se hodnotově rozcházíme.
  10. Pravá láska nás činí úplnými. Dokud ji nenajdeme, nejsme kompletní.

Kvůli těmto mýtům, jimiž jsme živeni od dětských let, máme pocit, že hlavním životním cílem je najít toho pravého či tu pravou. Pokud se nám to podaří, pak by mělo všechno běžet jako na drátkách. Ouha. Po svatbě zjišťujeme, že pokleknutí s prstenem, kde většina rom-comů končí, je teprve předehra mnohem napínavějšího filmu o tom, jak prožít spokojený život v dlouhodobém vztahu, kam samozřejmě patří hodně neromantických záležitostí každodenního provozu.

Proč nám ideál romantické lásky nepomáhá v budování férové domácnosti:

  1. Je velmi individualistický, klade velký tlak na jednu osobu v našem životě a vytlačuje z něho jiné lásky – platonické, přátelské, sourozenecké, rodičovské, lásku k sobě samé(mu). Jak všichni víme, „it takes a village to raise a child“.
  2. Upevňuje tradiční genderové stereotypy. Silný ochranitelský muž a krásná, emotivní žena. Protiklady, které se přitahují. Poloviny jednoho celku, každá má své místo na světě.
  3. Upozaďuje (nebo vůbec nezobrazuje) praktické, každodenní záležitosti, kterých je život v páru plný.
  4. Představa o tom, že díky lásce někoho kompletně předěláme, vyústila v nejeden bolestivý rozchod.
  5. Oblíbená dynamika „enemies to lovers“ popírá potřebu hodnotové shody ve vztahu a upevňuje hašteřivé komunikační vzorce. Obecně komunikace v romantických filmech nebývá moc inspirativní. Kolikrát jste si při sledování pomysleli „proč mu/jí to prostě neřekne“?

Láska bude rozhodně pro většinu lidí nadále hlavním důvodem, proč se ženit/vdávat či zakládat rodinu. Romantika a dobrý sex určitě do života patří. Aby mohl dlouhodobý vztah prosperovat, nemůže se scvrknout jen na řešení praktických záležitostí. Ale to, co nám předkládá Hollywood, je nerealistická pohádka, která na žebříčku priorit při výběru dlouhodobého partnera či partnerky upřednostňuje podivné kvality a genderové vzory.

Který z deseti zmíněných mýtů o romantické lásce vás nejvíce štve nebo vám komplikuje život? Myslím, že nikdo vůči nim nejsme imunní. Aneb kdo neviděl Popelku nebo Pretty Woman, ať zvedne ruku. Napište mi.

Přeju vám hodně romantiky bez nezdravých stereotypů!

Martina

Přidej se!

Dodám ti data, ale i příběhy a tipy od odborníků, aby se ti o dělbě rolí lépe přemýšlelo a mluvilo.

Zhruba dvakrát do měsíce. Kdykoliv to můžeš zrušit.