Tipy od vás — rodinný kalendář a další dobrá praxe
Máme všichni zkušenosti s dělbou rolí, výchovou dětí, používáme nejrůznější aplikace k usnadnění práce. Koluje mezi námi hodně dobré praxe. Pojďme ji sdílet. Posílám první várku tipů.

Tuto myšlenku mi vnukl email od čtenářky, ve kterém mi popsala, co jim doma pomáhá organizovat rodinný život, co se jim osvědčilo. Našla jsem v jejích zkušenostech spoustu inspirace pro budoucí život s teenagery. V tu chvíli mě to trklo: každý z nás má v rukávu aspoň jeden tip, který by ostatním mohl ušetřit fázi pokusů a omylů. K této myšlence se přidalo několik zajímavých postů na sítích. Lucie Václavková zvedla na sítích téma plánování času pro celou rodinu:
„Abych mohla naplánovat svůj pracovní rok, musela jsem nejdřív naplánovat rok celé rodiny:
- prázdniny a volna — velké, jarní (děti nemají ve stejnou dobu), zimní, podzimní, pololetní (ještě nějaké?)
- události dětí — kroužky, lékaři, přípravné kurzy na přijímačky, přijímačky (na 5 škol), školy v přírodě, koncerty, školní akce, tábory (děti nemají ve stejnou dobu)
- dovolené — společné dovolené celé rodiny, společné dovolené jen s manželem
- čas na sebe — sport, sebepéče, sólo dovolená
- události naše — divadla, koncerty, rodinné sešlosti, oslavy...
Možná se ptáte, to je fakt nutný? No to je, protože: Co není v kalendáři, to neexistuje.“
Vlna reakcí plná zajímavých tipů, jaké kdo doma používá nástroje, na sebe nenechala čekat. Ať už šlo o Google kalendáře, rodinné nástěnky, nebo to-do listy. Každá rodina hledá svůj ideální systém.
My frčíme taky na Google kalendářích, i když manžel si zatvrzele jede Microsoft, a pak to tam občas vůbec nemá, ale to už je jeho boj. A děti kalendáře ještě moc neřeší, takže to je pořád na mně – připomínat, hlídat. Budiž, ale alespoň se nikdo už nemůže vymlouvat, že o něčem nevěděl, že tam nechce, nemůže nebo něco. Máš to v kalendáři? Máš, tak není co řešit. Plus k tomu doma na WC visí velký rodinný papírový kalendář, kam to hlavní opisuju. A ten funguje nejlíp. Protože je na jediném místě, kde mají lidi čas si to přečíst. 😉
Tak u nás už jedeme čtvrtým rokem velký nástěnný kalendář ve velikosti A0 z Globusu a jelikož i toto nestačí, máme celou manažerskou nástěnku v jídelně, kde si doplňujeme aktuální to do listy pro děti, všechny info ke kroužkům, je jich 21 celkem, můj rozvrh práce a rozvrh mé taxi služby a prostě celá roční logistika. Také wish listy dětí, fotky zážitků a jobs offered (úkoly, za které je možné si i vydělat penízky, např. umyti auta atd.). Se 4 dětmi od 4 do 12 let, zaměstnáním a vlastním podnikáním je to fakt vyšší management a tu nástěnku si to prostě vyžádalo. A řízení tohoto juniorského týmu je manažerská challenge. Ráda chodím do práce 🤣 .
Další zkušenosti najdete v komentářích pod zmíněnými posty (FB, LI).
A tady přidávám ještě várku dobrých tipů od čtenářky, o které jsem mluvila na začátku:
Jaké aplikace používáme
Používáme Google kalendář, kam vidí i děti. Když byly malé, používali jsme ho i na plánování toho, kdo je který večer pryč. Kdo si zapsal akci do kalendáře jako první, tak měl přednost. Když chtěl být i ten druhý mimo domov, tak si musel sehnat externí hlídání.
Když něco doma dojde, klikáme okamžitě do seznamu v aplikacích Rohlík nebo Košík. To nám umožňuje držet přehled o zásobách online.
Whatsapp rodinný chat používáme, i když jsme všichni doma. Už mě nebavilo křičet na děti, že doprala pračka, ať to roztřídí, nebo že je hotové jídlo, ať se jdou najíst. Napíšu to do chatu, a je to.
Důležitá aplikace u nás vždycky byla opakované alarmy na mobilu – děti si nastavovaly, aby nezapomněly odejít na kroužek, aby nezapomněly věci odevzdat apod.
Jaké strategie dělby rolí nám fungují.
Přenášíme maximální množství zodpovědnosti na děti. Jsi dost velký/velká si svačinu připravit sám? Jsi, tak si jí udělej. Neuděláš? Tak budeš do oběda o hladu. To samé odchody do školy a hlídání času. Dříve jsem vstávala, popoháněla, rozčilovala se. Pak jsem přišla na to, že když jsem na služebce, tak že děti zvládají všechno ráno úplně samy. Párkrát přišly do školy pozdě, dostaly ve škole vynadáno a příště už si to hlídaly.
Osvědčilo se nám distribuovat v rámci rodiny management celých oblastí. U nás to jsou například květiny, prádlo, odpadky. Také se osvědčilo činnosti balíčkovat tak, aby spolu souvisely a abych je nemusela pořád připomínat. Dříve děti vyklízely každý třetinu myčky a já pak musela dohánět toho, kdo to neudělal, a připomínat. Teď to máme tak, že myčku vyklízí ten, kdo ten den vaří a také tam dává špinavé nádobí po vaření, což funguje mnohem lépe, protože na vaření typicky potřebuje ty věci, které jsou umyté v myčce. Dříve děti třídily prádlo na jednotlivé hromady podle vlastníků, ale samozřejmě se k tomu neměly a hromada se akorát s každou vypranou pračkou zvětšovala. Teď jsme zavedli, že se střídají – když roztřídíš po jedné vyprané pračce, máš hotovo a posíláš štafetu dál. Když to neuděláš, přibyde ti do koše další pračka. Takže mají každý motivaci to udělat co nejdřív, aby toho měly ke třídění méně.
Jak řešíme volný čas dětí
Na kroužky chodí sami od 7-8 let. Jezdí po celé Praze, dříve měly tlačítkový mobil, kdyby se něco pokazilo a potřebovali pomoct. Komplikované kroužky (např. vozit dítě kamsi s hokejovou výstrojí) jsme nikdy nevedli – kam se nemohli dopravit sami, tam nechodili. Telefon dostali v páté třídě, a od té doby je život mnohem jednodušší, protože si sami hledají na mapě, vyhledávají v jízdním řádu, dohledají si, kdy mají sraz na výpravu s oddílem, zase méně práce pro mě.
Přístup dětí k rodinným financím
Každé dítě má určené dny, kdy vaří, musí si na to i nakoupit, proto potřebují přístup k rodinným penězům. Každý z nich má virtuální platební kartu v mobilu k mému Revolut účtu (s limitem samozřejmě). Mohou utrácet rodinné peníze za rodinné potřeby, aniž bych jim musela přidělovat a spravovat hotovost. V aplikaci snadno vidím, kdo kolik kde utratil. Kromě toho mají děti svoje peníze z kapesného na účtech v jiné bance, kde mají také kartu. Každý tedy má dvě karty – jednu na rodinné peníze a jednu na svoje osobní peníze.
Přesně takový typ informací bych ráda mezi námi sdílela. Každá rodina či partnerství je specifické, takže nepředpokládejte, že se vám budou hodit nebo dokonce zamlouvat všechny tipy, které tu najdete.
Pojďme si vzájemně pomoct dobrými radami a ověřenými postupy. Vypouštím otázku pro další várku tipů:
Jak najít dobrou paní/pána/firmu na úklid domácnosti? Kde hledat, na co si dát pozor, jak nastavit spolupráci?
Napište mi, budu sbírat vaše osvědčené recepty a nasdílím je v příštích newsletterech (nebudu sdílet tipy na konkrétní lidi či firmy, jen postupy a zkušenosti). Nebo mi pošlete link na zajímavý post na sítích, ze kterého mohu dobré tipy vysosat.
Díky, Martina
P.S.: Ještě k tématu organizace rodinného života — letní tábory a dovolené už máte zařízené a zapsané v kalendáři? Moje momentální bolest... 🫠